logo

Reconstructie Dorpskern Zwammerdam

Dit idee is deels opgenomen

Likes

0
0
0
0
0
0

Status

Dit idee is deels opgenomen

Gehele plangebied inrichten als woonerf

Door: Jozef Kindt
July 7, 2020
Gemeente Alphen aan den Rijn | 7 sep. 2020, 09:00

Het gebied wordt aangeduid als woonerf. Er komen extra parkeerplaatsten in de Kerklaan. Door de inrichting met klinkers wordt ontmoedigd het gebied te gebruiken als doorgaande weg. Niet opgenomen is…

Het plangebied is nu voor een klein deel woonerf. Maak je het geheel als woonerf en het plein autovrij creëer je rust en ruimte.

Het centrum als woonerf zorgt ervoor dat “op laag tempo” veel functies samen kunnen gaan. Geen stoep meer als hindernis. Parkeren en 2 richtingverkeer worden soepel opgelost. Het plein kan autovrij worden gemaakt: Wel 3 plekken aan de zijkant. De groenstrook in de Kerklaan kan voor circa 10 nieuwe parkeerplaatsen zorgen. Vooral de Hoogenboomstraat, ingericht als woonerf en stoeploos, kan er flink op vooruit gaan. De Swaedenburgerdam, Plein en Molenstraat ontmoedigen/sluiten als doorgaande weg.


Argumenten

Argumenten voor

Bart | July 9, 2020 10:48 AM

Ik ben net als Marc van mening dat het gehele centrum inderdaad meer als 'woonerf' moet worden ingericht. Ik zie hierin bijvoorbeeld een kans om meer gebruik te maken van grote plantenbakken met groen hierin. Eventueel zou er ook meer gebruik kunnen worden gemaakt van bomen. In het (verre) verleden stonden in het centrum veel zogenaamde 'Leilindes'. Vierkanten lindebomen die in de zomer tevens voor de nodige schaduw zorgden. Wellicht dat onze lieve Boskoopse buren ons hier in kunnen versterken?

Reageren


Marc | July 8, 2020 8:09 AM

Het idee van een erf is goed. De straat moet echter wel zo ingericht zijn dat het een erf is en dat je echt niet harder kan dan 20 km/u. Geldt voor auto's en geldt voor wielrenners. Betreft parkeren, alleen in vakken, helemaal eens. Maar als je dat niet afdwingt houdt niemand zich eraan. We hebben laatst een bloembak op het Plein erbij gezet om te voorkomen dat er op die plek geparkeerd wordt. Werkt prima. Inrichting moet gedrag afdwingen, handhaving is er nl. niet

Reageren
Jozef | July 8, 2020 8:34 PM

Inrichting moet inderdaad afdwingen. Handhaven kan wel degelijk ( vgl B. Boltstraat thans).

Jochem | July 9, 2020 4:17 PM

Inderdaad van belang zowel met fysieke maatregelen als psychologische maatregelen (bijv. de weg expres wat smaller maken) snelheidsverlaging af te dwingen. Goed om in het achterhoofd te houden is dat in de meest recente ontwerprichtlijnen (ASVV 2012) voor wegen binnen de bebouwde kom er geen onderscheid qua eisen gemaakt wordt tussen de inrichting van een woonerf en 30km/u-weg. Des te belangrijker om daarin de juiste keuzes te maken met extra focus op die snelheidsverlagende maatregelen.



Karien | July 19, 2020 5:15 PM

De straat hier te smal is voor autoverkeer, zeker in twee richtingen. Er is een goede alternatieve route (Steekterweg) en als dit gebied alleen voor omwonenden toegankelijk is met de auto, zou dat heel veel schelen.

Reageren


Argumenten tegen

ed | July 8, 2020 8:30 PM

Het probleem van het centrum verlegd wordt naar de Kerklaan. Met het risico dat het één racebaan gaat worden. Of echt alles moet zodanig worden aangepast dat dit niet meer mogelijk is

Reageren
Jozef | July 8, 2020 8:32 PM

Kerklaan maak je ook woonerf van

Jaap | July 9, 2020 11:18 AM

Idd het hele gebied woonerf, gelijke bestrating, zelfde inrichting



Paul | July 12, 2020 9:06 PM

Het plein en omstreken is al ingericht als woonerf. Het plein autovrijmaken is gezien de krapte aan parkeerplaatsen niet haalbaar, denk hierbij ook aan de woningen die in swadenburgerdam 1 en de nutszaal worden gerealiseerd

Reageren
Jozef | July 21, 2020 4:16 PM

Dat is juist de clou: je bent bijna een woonerf ( hoogzwanger zou je haast zeggen), maar doet nou juist niet wat het afmaakt: auto’s en autosnelheden reduceren. De gewenste bevalling. De reductie van parkeerplaatsen is minimaal (5?), de ruimte omheen de kerk en de mogelijke p-uitbreiding daar is meer dan afdoende.



Login om verder te gaan



Cancel